Skip to Menu Skip to Search Contact Us Thailand Websites & Languages Skip to Content

The COVID-19 outbreak crisis has exerted an impact on cross sectors: economy, society, culture, technology, and others, and causing many executives of business establishments to turn their attentions to process management and the associate costs, as well as recognizing the need for Facility Management (FM) that is crucial to building organizational compactness and agility. จากวิกฤตการณ์โรคระบาด COVID19 ณ ปัจจุบัน และปัญหาภายหลังการฝื้นตัวจากโรคระบาด ส่งผลกระทบในทุกภาคส่วน ทั้งทางด้าน เศรษฐกิจ สังคม วัฒธนธรรม เทคโนโลยีและอื่นๆ ผู้บริหารของสถานประกอบการจำนวนมาก เริ่มหันมาสนใจในการบริหารจัดการกระบวนการต่างๆ ให้มีความกระชับ คล่องตัว รวมไปถึงต้นทุนในการจัดการกระบวนการทั้งหลายในองค์กรของตน

In the aspects of facility management, it is expected that the focus needs of the facilities executives would be on service life extension and usage optimization; the key elements for creating a better living environment for users, as well as improving user satisfaction and reducing user complaints.

เป็นที่คาดการณ์กันว่าในส่วนของการบริหารการจัดการอาคาร และสถานที่นั้น ผู้บริหารมีความต้องการใช้งานให้มีระยะเวลายาวนานขึ้น  และสามารถใช้ประโยชน์จากตัวอาคารได้หลากหลาย อันจะก่อให้เกิดความเป็นอยู่ที่ดีขึ้นกับผู้ใช้อาคาร  รวมไปถึงสร้างความพึงพอใจ และลดข้อร้องเรียนจากผู้ใช้อาคารได้อีกด้วยเช่นกัน

 

The ISO 41001:2018 can be used as a tool to address FM-related questions and the executive needs outlined above. The standard can also be continually developed and, if implemented as planned, can lead to a sustainable business growth.  

มาตรฐานการจัดการสิ่งอำนวยความสะดวก ISO 41001:2018 นั้นเป็นเครื่องมือหนึ่งที่สามารถนำมาใช้เพื่อตอบโจทย์ทั้งหลายเหล่านั้นตามที่กล่าวไปข้างต้นได้ครบตามความต้องการ  อีกทั้งยังสามารถพัฒนาอย่างต่อเนื่องและเกิดความยั่งยืนได้หากดำเนินการได้ตามที่กำหนดไว้

 

The Standards specifies the requirements for Facility Management (FM) and provides an overview of three interrelated components:

users or service users and involved parties, facilities, and processes, where management is needed for the key areas: service, management, and assets. It is apparent that when business establishments can manage the interrelated components and the key areas as needed, it will bring about compactness and agility; reduction of unnecessary expenses or waste; user satisfaction level increase, user complaints reduction, as well as preventing recurrence of the issues. 

ตัวมาตรฐานเองมองภาพรวมในสิ่งที่มีความสัมพันธ์เกี่ยวข้องกัน 3 ส่วนด้วยกัน ได้แก่

ผู้ใช้งาน / ผู้ใช้บริการ และผู้ที่เกี่ยวข้อง, อาคาร และสถานที่, กระบวนการ ซึ่งต้องทำการบริหารจัดการ ในส่วนที่สำคัญคือ การบริการ, การจัดการ, ทรัพย์สิน จะเห็นได้ว่าสิ่งที่มีความสัมพันธ์กันและสิ่งที่ต้องบริหารจัดการตามมาตรฐาน  เมื่อสถานประกอบการสามารถทำการบริหารจัดการได้ตามที่ต้องการแล้วนั้น จะนำมาซึ่งมีความกระชับ คล่องตัว ลดค่าใช้จ่ายที่ไม่จำเป็น หรือสิ้นเปลือง  เพื่มระดับความพึงพอใจ ลดข้อร้องเรียน รวมถึงการแก้ปัญหาไม่ให้เกิดซ้ำได้

 

Taking the use of facilities for providing COVID-19 vaccination as an example; the interrelated components and the management-needed key areas of the facilities would include:    

The parties involved: vaccines recipients, medical personnel, other  agencies, etc. 

The facilities: hospitals, community malls, government offices, etc. 

The processes: queue management, service points determination. 

The services: reservation application, vaccination appointment, parking  service, shuttle service.

The management: managing vaccines recipients' data; managing communications during providing vaccination.

The assets: medical equipment, such as syringes, blood pressure monitors, thermometers.

ยกตัวอย่างเรื่อง  การใช้อาคาร และสถานที่ในการเปิดรับประชาชน เพื่อมาฉีดวัคซีนป้องกัน COVID19:

ผู้ที่เกี่ยวข้อง ได้แก่ ประชาชนที่ใช้บริการ, บุคคลากรทางการแพทย์, หน่วยงานอื่นๆ ฯลฯ

อาคาร และ สถานที่ ได้แก่ โรงพยายาล, คอมมูนิตี้มอล, สถานที่ราชการ, ฯลฯ

กระบวนการ ได้แก่ การจัดการคิว, การกำหนดจุดบริการต่างๆ

การบริการ ได้แก่ แอปพลิเคชั่นสำหรับการจอง และนัดฉีดวัคซีน, บริการที่จอดรถ, บริการรถรับส่ง

การจัดการ ได้แก่ การจัดการด้านข้อมูลของผู้มาฉีดวัคซีน, การจัดการด้านการสื่อสารระหว่างบริการฉีดวัคซีน

ทรัพย์สิน ได้แก่ อุปกรณ์ทางการแพทย์ต่างๆ เช่น เข็มฉีดยา, เครื่องวีดความดันโลหิต, เครื่องวัดอุณหภูมิ

 

If the interrelated components and the key areas cited above are managed according to the ISO 41001, and the established procedures are fully implemented, there would be fewer, or no recurrence of news photos of vaccination-related problem, such as vaccine insufficiency; crowdedness of vaccine recipients; vaccination inconvenience: the lack of information on vaccination channels; long waiting time, and others.         

สิ่งที่กล่าวมาข้างต้น  หากได้รับการบริหารจัดการตามมาตรฐาน ISO 41001 และได้ดำเนินการตามขั้นตอนครบถ้วน  ภาพปัญหาที่ได้พบเห็นตามภาพข่าว อาจจะเกิดน้อยลง หรือจะไม่เกิดขึ้นซ้ำอีก  เช่น  ความไม่พอเพียงของวัคซีน, ความหนาแน่นของผุ้มารับบริการฉีดวัคซีน, ความไม่สะดวกของการบริการฉีดวัคซีน เช่น ไม่ทราบช่องทางการให้บริการ, นั่งรอนาน และอื่นๆ